�Rabbi Yassir wala tu-'assir. Rabbi tham-mim bil hayr. Rabbi zidni 'ilman war-zuqni fahman.�

�O my Lord, make things easier for me, do not make things difficult for me. O My Lord, let my affairs end with goodness. O my Lord, increase my knowledge and grant me understanding.�

May Allah accept this prayer for all of us and for all Muslims.

Daisypath Graduation tickers

Tuesday 10 August 2010

persediaan ramadan karim



Maksudnya: Sahaja aku puasa untuk sebulan pada bulan Ramadhan kerana Allah Taala.




Maksudnya: Sahaja aku berpuasa esok hari dalam bulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.


untuk peringatan sendiri yang ingat-ingat lupa memanjang ini..
dulu-dulu, sebelum tido mak akan jerit niat puasa esok... kemudian masa sahur, abah plak akan ingatkan lagi untuk berniat... punya ramai tukang ingat agar berniat. kini, dewasa tiada lagi kedengaran suara mereka. cuma sekali sekala bila menelifon ada la ditanya ingat ke niat puasa. ahh terasa rindu saat-saat itu..... pasti bukan aku sahaja, namun, memang itulah hukum alam, kita pasti rindu saat-saat kita dijaga oleh mereka..

bila masa berbuka pula penuh meja untuk hari pertama. maklum hari pertama, air sahaja pasti ada dua jenis. tapi selepas hari pertama mak akan pastikan meja tidak penuh, mak cuba terapkan amalan elakan pembaziran, tapi abah memanjakan, sekali ke pasar ramadan semua abah beli, yang pasti air memang tak akan tidak dua. tapi boleh kira dengan jari bila rumah kami penuh meja dengan juadah kerana mak and abah memang akan cuba untuk ajar jangan ikut hati. kini, semua terpulang pada diri sendiri..............

tersayu dipetang hari..........

doa berbuka yang memang amalan mak tiap kali berpuasa..



Maksud: Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang.

p/s: terima kasih untuk blog yang saya copy paste niat dan maksudnya (lupa add blog).

No comments:

Post a Comment