�Rabbi Yassir wala tu-'assir. Rabbi tham-mim bil hayr. Rabbi zidni 'ilman war-zuqni fahman.�

�O my Lord, make things easier for me, do not make things difficult for me. O My Lord, let my affairs end with goodness. O my Lord, increase my knowledge and grant me understanding.�

May Allah accept this prayer for all of us and for all Muslims.

Daisypath Graduation tickers

Wednesday 30 November 2011

terasing dibumi sendiri

terlalu banyak perkara yang diluar jangka. terlalu lama aku rasa aku hilang dari arah tuju sebenar. terlalu lama jua aku menjadi alpa. entah dari mana harus ku bermula. apa yang pasti terbuku rasa dihati yang entah ke mana pada siapa harus ku lemparkan segala.

melontar semua disini bukanlah sesuatu yang manis untuk ku lakukan. namun aku manusia biasa yang perlu tempat bicara. jika dulu jauh nun disana, segala perit rasa ku catat disini sebagai galang melepaskan rasa. kini kembali ke daerah sendiri aku seakan hilang jua tempat bicara. perubahan bukan saja pada mereka tapi diri ku jua. merantau jauh disana mengajar aku untuk lebih meluah dari memeram. namun kembali aku kadang sukar meneka apa dinilai dari bicara yang dibuka.

terlontar seorang jauh disana diri terasa asing. namun, asing lagi bila terasa seorang di bumi sendiri. gagal aku memikir dengan apa yang telah berlaku. dalam sekelip mata terlalu banyak yang harus ku telan. terasa perit diri ini, terasa payah untuk ku melangkah lagi. tapi mahu atau tidak ku telan segala yang berlaku...

benarlah DIA tidak menjanjikan bahagia itu mudah. Jalan yang dipapar pasti datang bersama dugaan sekali. sekuat mana akan ku tempuh aku tak pasti. sejauh mana dapat ku bertahan ku tak tahu. yang pasti aku terasa penat dan lemas sendiri dalam kemelut yang hadir tanpa henti. segala pintu kanan dan kiri seakan terkatup untuk melindungi diri ini. aku umpama meniti laluan ini sendiri. jika ini laluan diri, belum pasti aku mampu berdiri bila tergelincir nanti...................

kuat aku mengingatkan diri disebalik hujan yang melanda pasti dianugerahi pelangi dibalik sana..................

No comments:

Post a Comment