�Rabbi Yassir wala tu-'assir. Rabbi tham-mim bil hayr. Rabbi zidni 'ilman war-zuqni fahman.�

�O my Lord, make things easier for me, do not make things difficult for me. O My Lord, let my affairs end with goodness. O my Lord, increase my knowledge and grant me understanding.�

May Allah accept this prayer for all of us and for all Muslims.

Daisypath Graduation tickers

Friday 10 February 2012

what a day........

hati sudah tergerak dari malam lagi. seakan terasa perjalanan pagi ini tidak akan seindah yang aku gambarkan. pagi dimulakan dengan lewat sedar. lupa kunci jam lagi rasanya. namun, aku masih mampu bergegas keluar awal. cuma perancangan pakaian kaedahnya terpaksa sarung je mana yang dapat.

semua berlaku seakan ku impikan diawal. indahnya lepas selesai uruskan pasport berlengang sendirian ke tesco. dititik ini kekalutan bermula. aku cuba mendisplinkan diri membeli yang perlu sahaja. congak sana sini akhirnya ku kira kira terdapat 10 barangan dalam troliku. dengan yakin pergilah ke kaunter express. sementara menunggu client dihadapan, aku jadi tak selesa sebab cashier menunjukan wajah 'menyampah'. aku kira lagi barang ditroli, 10. dalam pada tu hati dok kalut plak, mana letak kad tesco. tapi masih buat dek lagi. tenungan, renungan cashier tu sungguh buat aku rasa nak je gi tanya APA????....

client yang dihadapan belum lagi selesai urusan pembayaran, cashier tersebut dah sound. kaunter ni untuk 10 barangan sahaja yea. aku ke depan and kira lagi....... 'owh 11 eik, saya kira tadi 10. ok tak pe'

malas bertegang kerana memang salah aku. walau ku tahu kerap je aku tengok yang lebih 10 barang pun dilayan. yang buat aku tak puas hati tu ... boleh tak tegur dengan cara baik dan senyuman. kita ni client and kebetulan tindakan kita tu bukan on purpose. eeee sangat la angin. teruk sangat ke nak soh senyum sambil tegur. and besar sangatkah dosa aku terlebih 10 barangan tu. kalau lah aku nak berlagak ego tadi boleh je campak kan barang ke 11 tu. tapi untuk apa kan. tu sebab lah aku mengomel disini.

next, beratur la dikauter lain. cashier nie nampak bergegas gegas nak selesaikan urusan client yang dihadapan. depan aku ada lagi 2 customer. tetiba cashier tu kata kat aku sila ke kaunter 19 yea. ku renung kaunter tu. ekceli aku sedar je kaunter 18 yang kaunter express. saje aku tanya 'itu bukan kaunter 10 barang je ke' sebab aku rasa kejadian sebelum tu dia perasan. so nie nak 'membodohkan' aku la nie kan. mana tak pemikiran ini terterjah dikepala. kaunter 19 tu, sama je panjangnya dengan kaunter yang aku tengah beratur ni. kat sana pun ada 2 customer lagi sebelum aku. haishh minah nie....

then, aku terusan dikaunter itu. tiba giliran aku, tetiba... alamak.... ni la kaedahnya bila dah terlalu selalu menggunakan debit kad di uk hari tu. duit kadang tak der sesen pun cash dalam purse. pada kiraan aku barangan tu lebih rm 50. aku pulak itu sajala yang ada. oo kredit kad. debit kad nie sebab aku tak pernah guna kat mesia nie, lagipun since aku tak der online banking aku takut debit kad pun tak valid. so aku proceed dengan kredit kad. tetiba terasa nak tgk alamak... tu mastercard. 'dik dik tukar la kad nie' aku nak pakai visa kad. senang acik nak uruskan kan kiraan hutang pakai satu kad je kan. masa aku serahkan visa kad tu, mata terpandang dah expired kad tu. alamak mana kad baru eik.

aku pun tanya cashier 'rasanya kad tu tak leh guna la, saya baru perasan dah expired la dik. boleh tak saya gi amek cash?' boleh aku tanya gitu. kalau tak leh tak pe der, aku akan soh kira cukup rm 50 jer aku amek. hahahahhahahaha eeee customer lain dah mula pandang pandang. sorry guy..........

dalam adik tu kebegangan aku teringat. 'dik leh guna debit kad ke?' dia kata kadang leh kadang tak.. so we gave a try and finally, aku berjalan tersengih bersama barangan bernilai rm 74. purghhhhh tu la check la purse next time.

terus aku ke kereta dengan niat untuk pulang. tetiba termelencong ke giant masa on the way back tu. teringat aku ke bunga lily. aku rasa aku deserve sangat fresh flower nie since almost 6 months niat nak beli. masa tu berkira kira nasib ada cash rm50 tu. even macam macam bergolak dalam jiwa, but just consider i treat myself je la. senang je layan aku nie. campak je bunga. bukan rose pun aku sure senyum melangit. melayang la rm18. tu pun nasib aku padamkan niat nak beli vase.

tetiba phone berbunyi. alamak office. panggilan pulau cz teaching plan kena submit today, final day. aiyohhhhhhhhhhhh why bagitau sekarang...... aku dah la tak tahu apa apa. langsung bergegas balik. dek kerana pakai sauk je tu kena balik tu. my lily end up in baldi since nak make sure dia still segar. kira aku bersiap kuar dalam 11. and janji untuk sampai secepat yang boleh.

and with this wrk, i make it within less than 30 minutes. gilos... sure tuan wrk akan menjerit la esok kot surat saman terjah n9. matilah acik... bukan salah daku yea, rasa dah tekan pelan. tapi orang lain tu asyik la dok ganggu kat belakang. apa orang kata 'cucuk angin' saya cuba sebaik mungkin untuk bersabar. pulak tu belah kiri orang berdedai dedai. nak selamatkan body wrk tu yang acik tertekan lebih sket tu........... hahahahahhahaha matik la kalau leh jawap gitu......

finally manage la untuk sit down and discuss hal teaching meaching nie. tapi azab nya menjalankan kerja. tu la asyik dok lari dari meeting. dah kata status lom update. sekali amek. satu hapah tak paham. habis satu floor tu aku kerah tolong aku. sudahnya pukul 5 baru settle. tapi tu pun tak sure la menda ni dapat approval or kena reject. naya la............. aku memang blur la contact hours, learning hours........ PO........... eeehhhhh............ matik matik.........

now aku terdampar macam paus mengenang how hectic my day has been........... but alhamdullilah...

nota naughty: again, rasa tak keruan pada dia tetiba diselamatkan dengan balasan sms......... no matter how/what had happened, positive sign will be appeared as usual.

No comments:

Post a Comment