�Rabbi Yassir wala tu-'assir. Rabbi tham-mim bil hayr. Rabbi zidni 'ilman war-zuqni fahman.�

�O my Lord, make things easier for me, do not make things difficult for me. O My Lord, let my affairs end with goodness. O my Lord, increase my knowledge and grant me understanding.�

May Allah accept this prayer for all of us and for all Muslims.

Daisypath Graduation tickers

Friday 30 July 2010

perjalanan semalam yang terpahat

29 july 2009, 6.30 pm selepas selesai berblog..

selesai mencoret cerita pedih, aku ku membawa diri ke bawah rumah. niat hati untuk menghayati detik minit-minit akhir aku di seafield road.......

jika tidak silap jam dalam 6.30 petang. sebelum itu aku sudah membawa sedikit-sedikit barang turun. yang tinggal hanya satu beg besar standard, back pack since feb 2007 and beg sekolah untuk ku sisi lappy. pintu ku biar terbuka.....

ku ke bawah, di dua batu yang 3 tahun dulunya ku duduk menunggu, kini ku disini lagi menunggu tapi menunggu untuk pergi... ironinya, dulu gizmo juga disitu sewaktu aku menunggu, hari ini pun begitu... cuma dulunya dia eksyen, kali ini dia ramah... kejap pergi jauh kejap hampir dekat...

tak pasti telah kunyatakan atau tidak sebelumnya, aku tiba dirumah lebih kurang jam 4lebih, tak sampai 4.30 pun. ku tuju ke rumah sebagaimana biasa, gizmo didepan pintu rumah ku. ku buka pintu, dia terpa masuk... berjalan sana sini, aku pun berbual dengannya... sungguh seperti memahami aku akan pergi..... selepas bermain-main dengan dia, dia pun pergi.. aku mulakan memindah barang sambil chat dengan kakak. hakikat rasa nak lelap sebentar tapi kerana risau akan susahkan orang kemudian, baiklah ku bawa segala sedikit-dikit dengan kudrat yang ada.

sewaktu dibawah, gizmo ada lagi... dan aku berceloteh dibawah dengan kenalan lama.. kerana terasa sudah bahang untuk meninggalkan daerah ini dalam kesibukan aku melengkapkan kerja tertangguh ini. doaku agar dipermudahkan untuk 3 tajuk besar ini lagi... berat mana hati, secinta mana diri disini, namun, ramai yang seiring telah pergi... pasti diri terasa perlu beredar kini...

dalam pada aku sendiri, terdetik di hati nak lihat laman belakang, ku jengah rupanya neighbourku sedang mengambil gambar orange .. semua tu untuk ku.. gizmo pun turut ke belakang. kami bersama menhabiskan masa akhir bersama orange n gizmo. ku biarkan dia menjalankan rasa kejiranannya kepada ku. dan benar bagai dia kata, selalunya orange and gizmo akan tidor petang atau dirumah. tapi hari ini agak pelik, terutama gizmo, jarang dia diluar dalam pukul 7 tu. kami berbual dan aku mengambil gambar dia bersama kucing-kucingnya. namun, tiada pula yang boleh mengambilkan gambar kami. kemudian dia kata nanti dia jumpa lagi. aku teruskan berbual dengan kenalan lama kembali. tapi tak lama dia muncul lagi, kali ini mengembalikan cover camera aku. eya selepas dari isnin dia mengetuk pintu rumah (yang aku tak hiraukan kerana hapak mengemas rumah, selasa dia mengetuk lagi pintu rumah and bertanya aku tak nak ke ambil gambar gizmo and orange. rabu aku serahkan camera padanya. kemudia dia pergi lagi. aku hubungi kenalan semula. tak lama kemudian dia datang lagi, terus kami sambung bicara. dia memberi detail diri untuk aku hubungi nanti. aku sangat terharu... matanya berkaca, aku juga........ akhirnya terhambur titisan jernih dari kelopak ini. aku ucap terima kasih pada jiran yang agak baik dan hormat sesama manusia ini. dia tidak la baik hingga minum kopi bersama, namun, tiap masa yang patut dia akan ada. hingga untuk pulang ke malaysia pun, usah gusar kerana dia akan tengokkan apa saja yang patut. terbukti bila aku pulang ajer. dia akan menyambut ku dari pintu rumahnya.

8 malam
aku dihubungi kerana mereka yang membantu telah tiba. aku kenalkan jiranku itu pada suami isteri yang comel, yang banyak membantuku hari itu. kemudia ku selesaikan 2 beg terakhirku dan mengunci pintu itu untuk kali terakhir.. hingga memasukkan barang ke kereta jiranku membantu, kemudia kami bergambar akhir dan berakhirlah hidupku di seafield road..........

tiba di rosefield street dan dibantu mereka yang untuk naik ketingkat 4. alhamdullilah sekali jalan barang semua selamat.

rezeki malam itu aku amat berterima kasih pada kenalan lain. aku hanya sediakan jus dan pizza yang kuminta kawan belikan. namun, hidangan mee kari menanti pula. alhamdullilah dikelilingi mereka yang amat perihatin walau aku agar menyendiri selalu.

10 pm.
semua pulang, dan aku menguruskan diri kerana esok empunya bilik kembali, aku akan menumpang bersama dalam satu bilik mungkin sehingga raya. sebelum ku lelapkan mata kulihat satu persatu gambar yang ada. pilu hati mengenang ku bukan disitu lagi........

No comments:

Post a Comment