�Rabbi Yassir wala tu-'assir. Rabbi tham-mim bil hayr. Rabbi zidni 'ilman war-zuqni fahman.�

�O my Lord, make things easier for me, do not make things difficult for me. O My Lord, let my affairs end with goodness. O my Lord, increase my knowledge and grant me understanding.�

May Allah accept this prayer for all of us and for all Muslims.

Daisypath Graduation tickers

Thursday 29 July 2010

seafield road dalam kenangan

emosi: sedih, tersayat hati, berat hati, segala yang seangkatan...

akulah manusia yang tak pandai bersyukur... akulah manusia yang tak pernah bersyukur.... akulah manusia yang tak pernah puas.

3 tahun lalu, aku menangis untuk hadir ditanah ini..... kini, aku menangis untuk melalui detik-detik meninggalkan daerah ini.........

sekarang 6.15, ikut percaturan aku akan pergi dari rumah ini...... jam 8 malam. menanti mereka-mereka untuk membantuku menumpang pula didaerah lain. namun, ianya tak asing bagiku....... kerana situlah tempatnya aku menampak setiap weekend, menumpang rumah itu 3 tahun yang lalu kerana aku belum punya tempat berteduh. Ya Rabbi, sungguh KAU lah yang maha mengetahui. susunan mu itu adalah terapi untuk ku......

apalah manusia aku ini. hadir menagis, pergi menangis.........

flat 2 left, 46 seafield road, dundee.

banyak kenangan disini. kali pertama aku melihatnya, hati terus terpaut. walau aku pernah membayar deposit untuk forest street kerana percaturan kewangan, situ lebih sesuai denganku. namun, sungguh rezeki ku bukan disiu.

seafield road ku jumpai dikedai halal. masa tu, sahabat lama membantu untuk mencari rumah. adik itu telah 3 tahun pergi dari sini. 3 tahun lalu jua semasa menunggu agen aku berjumpa gizmo, namun tatkala itu gizmo masih bertuan, belum lagi bertukar dengan tuan......

sekali melihat rumah ini, hati memang terus terpaut. aku berani jamin siapa pun lihat pasti berpaut.. walau laluan belakang itu agak tidak menceriakan, namun, rumah ini sendiri sedap untuk didiami. sesungguhnya aku amat berat hati tiap kali ada yang cadangkan aku berpindah. kerana hanya aku sahaja didaerah ini dulu. cuma barulah setahun lalu ada jiran baru, kawasan sama tapi tetap jua berjarak ...

padang disebelah rumah ini kadang tempat aku melepas rasa lelah, rasa sedih....... sungai yang jauh itu tempat aku membuang rinduku...... jalan liku-liku kawasan ini, membuat aku berfikir sambil menikmati hirupan udara....... kini aku mula meniti jalan pulang. satu-satu ILAHI aturkan...........

aku akan rindu laluan ini...... tersayat rasa hati bila titisan air mata ditahan........

tapi kerana tempatku bukan disini. aku haruslah bersyukur dengan susunan ILAHI, pinjaman ILAHI.......... luaran ku nampak keras, kasar, tapi jiwa ku luluh, lembut sungguh pilu hanya untuk meninggalkan rumah ini........ pasti ada yang mencebik, tapi kita berlainan cara.

28/5/2007 kaki melangkah masuk..
29/7/2010 kaki melangkah pergi..

esok jam 10 pagi adalah kali akhir aku lalui jalan ini ........ untuk penyerahan kunci. ALLAH kuatkan aku melalui jalan akhir aku yang ku telah susunkan..............

No comments:

Post a Comment