�Rabbi Yassir wala tu-'assir. Rabbi tham-mim bil hayr. Rabbi zidni 'ilman war-zuqni fahman.�

�O my Lord, make things easier for me, do not make things difficult for me. O My Lord, let my affairs end with goodness. O my Lord, increase my knowledge and grant me understanding.�

May Allah accept this prayer for all of us and for all Muslims.

Daisypath Graduation tickers

Thursday 6 May 2010

saya sudah. anda bagaimana????

wahhhhhhh sungguhlahhhhhh

banyak perkara positip yang aku belajar sepanjang aku disini. yang utama kesedaran mengundi ... huhuhuhu.

dalam sejarah aku hidup aku inilah kali pertama aku menunaikan kewajipan ini.
dari peringkat aku perantau, aku telah mejalankan tanggungjawap sosial aku di bumi UK.

pada dasarnya, aku tak berapa suka untuk tidak menitik beratkan apa disekeliling. bagi aku kita berada disini kerana keharmoniannya. dari keharmoniannya, kita cuba mendapatkan apa kita hajatkan sperti kepakaran, kehidupan, segala ke la.... yang penting yang positipnya lah.......

jadi bila kita diberi peluang untuk menyumbang kenapa perlu kita katakan kita tak peduli............ jika bukan untuk kita sekalipun, untuk mereka yang disini, atau busuk-busuk untuk mereka yang bakal ke sini macam kita.....

berdasarkan dasar ini dalam diri juga, aku tak berapa selesa dengan mereka yang datang ke negara kita tapi tidak menghargainya. jangan memandang rendah pada golongan bawah yang kita mungkin boleh kata berbeza dasar pemikiran. kalau tengok di uni-uni kita yang gah membawa mereka untuk mendapatkan pengajian peringkat tertinggi, tentu-tentu pemikiran mereka pun tinggi. tapi sikap mereka yang tak mengendahkan keuntungan dibumi kita, malah kadang memperkotak katikan pula orang kita. lebih menjana kepada pertumbuhan yang tidak sihat ini, adalah plak sokongan dari pihak atasa yang membenarkan mereka bermaharaja lela.

jika dibanding aku yang diluar ini dengan layanan istimewa yang mereka dapat tu, aku rasa itulah membezakan pemikiran kita. kalau nak tegur rasanya mungkin kita perlu betulkan dari segi perkhidmatan yang dilontar secara fizikal. kalau disini, mereka layan sama tinggi jer...... tak la tiba masa kita, kita ditengking or dicerca. dari segi fizikal semua sama dan kita tak akan berasa. tapi kita leh paham juga kalau protokol untuk kita tu panjang berjela.. agak berbeza dari mereka yang empunya negara. tapi itulah hakikat. jadi tak timbul soal tak selesa kerana perlu terima.

beza dinegara kita rasanya, kadang dikaunter tu dah timbul masalah. benar kadang menyampah dengan layanan tinggi pegawai atasan pada mereka yang dari luar nie. tapi kan elok jika fizikalnya kita layan sama rata. jadi kalau timbul komplain, komplain yang sukar nak dikira cara kerana segi layanan tip top. lain tu hakikat la, kemana pun pergi dah memang bukan tempat awak kan, so kena la terima. harap sangat bila aku kembali nanti sekurang-kurangnya ditempat aku tu, kurang-kurang lah nak mendukong orang luar nie......

hehehehe ke lain plak aku membebel........ kembali pada hajat asal.
kerana kita nie taraf negara komenwel, kita diberikan hak untuk bersama membentuk negara disini. atas pandang untuk kemudahan kita akan datang, aku berjaya menjalankan tanggungjawap itu.........

rasa nak tergelak pun ada. ditanah sendiri tak pulak aku menunaikan tanggungjawp diri. tapi pandanglah dari positipnya, disini banyak menyedarkan diri perkara-perkara yang memang perlu aku teliti. tapi ekceli aku pernah jadi sukarelawan penjaga undi eik.......

so berdasarkan pengalaman itu, kat sini lain sangat. aku rasa tempat aku kurang tempat lain mesti ada jugak tapi rata-rata ia sangat berbeza dari negara kita lah.
kat tempat besar ada kot penyokong-penyokong parti tapi tidaklah macam tempat kita. banyak gila peraih undikan. macam tadi masa aku pergi. cemas jugak memula. dah la tak pernah buang undi. lepas tu tempat undi sunyi sepi. huhuhu. sib baik buat homework sket, bila masuk dalam tu aku dan 2 kerani undi. bagi nama. kotak untuk memangkah undi pun 2 jer. kotak buang undi satu. kehkehkeh........

kalau kat mesia, mak aiiiiii.... rasa tempat kita ramaikot........... tapi dari segi pembaziran kita leh tengok. tak der pun bidai bidai. ada tak der ada la papan tanda setiap parti kat pintu masuk tu. tu je la........... sungguh tidak membazir........

masa mengundi tu teringat gak nak amek gambo, hehehehe tapi kang macam jakun la plak kan. then ingat leh amek la kertas nama kita kat surat yang panggey undi. kisah semua diamek semula. huhuhuhuhu....... kalau tahu awal-awal aku amek gambo........ huhuhuhuhhu.

jadi segalanya hanya kupahat dikepala saja. kuar dari mengundi habis aku paksa kakak call aku ...... excited gila la kan..... tak cukup tu, aku tarbiyah plak kengkawan lain......... hahahahhaha

saya telah menjalankan tanggungjawap saya. anda bagaimana???????????

No comments:

Post a Comment